Sprakforsvaret
   

Svar från webbyrån Zooma 22/3 2010

Zoomas svar på Språkförsvarets frågor till kommunikationsbyråer i Sverige

1. På senare år tycks andelen reklam på engelska ha ökat markant i Sverige.
a) Anser ni att denna observation stämmer?

Svar: Nej 

b) Har andelen reklam på engelska ökat även för er byrå specifikt? Motivera gärna svaren!

Svar: Nej, vi har alltid gjort allt vårt innehåll och våra leveranser på engelska p.g.a. att vi jobbar med kundernas globala marknadsavdelningar och att alla mastertexter levereras på engelska och sedan översätts.

2. a) Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på?

Svar: Att vi jobbar med kundernas globala marknadsavdelningar och att alla mastertexter levereras på engelska och sedan översätts.

b) Går det att analysera denna utveckling?

Svar: Se de två förra

3. a) Finns det marknadsundersökningar som visar att ett företag säljer bättre, generellt eller till en viss målgrupp som ungdomar, om reklamspråket är engelska i stället för svenska? Vilka och med vilket resultat?

Svar: Vet ej

c) Har ni vid något tillfälle genomfört en dylik marknadsundersökning? Med vilket resultat?

Svar: Nej

4. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med klienten, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller klienten?

Svar: Klienten

b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?

Svar: Klienten

5. Skulle ni vilja påstå att ni har en medveten hållning när det gäller språkval? Eller menar ni att språkfrågan är irrelevant i fråga om marknadsföring?

Svar: Målgruppsbaserad

6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?

Svar: Att det är positivt om mer reklam blir baserad på engelska för de svenska byråerna och därmed för Sverige.

Zooma

genom Anders Björklund


22/3 2010