Sprakforsvaret
   

Brev till kommunikationschef Jan Lindgren, KF Fastigheter, om "Bromma Blocks"

 

Hej!
 
Jag vill först säga att jag upplever det som mycket positivt att området förnyas och får fler butiker. Det är välbehövligt.
 
Men varför har ni valt ett engelskt namn på ett svenskt köpcentrum? Är det för att ni räknar med fler kunder då? Eller för att målgruppen är engelsktalande? 
 
Det borde inte vara så svårt för en reklambyrå att komma på ett slagkraftigt namn på svenska. Man kan t ex ta ett namn med flygtema, med anledning av närheten till flygplatsen. 
 
Dagens samhälle svämmar tyvärr redan över av mer eller mindre "fyndiga" engelska namn och uttryck, på svenska språkets bekostnad. Det är tråkigt att se att nu även KF Fastigheter och sitt "Bromma Blocks" nu bidrar till denna, för svenskan, negativa trend. 
 
Med vänliga hälsningar
Fredrik Wennström
 
Medlem i nätverket Språkförsvaret